Picture of نویسنده

نویسنده

سارا اسماعیلی

گزارش چهارمین جلسه بوتکمپ فرهنگستان نوآوری با موضوع کارگاه تیم سازی و مسیر شغلی

چهارمین جلسه بوتکمپ فرهنگستان نوآوری نوجوانان به میزبانی کارخانه نوآوری مشهد در صبح روز یکشنبه  ۲۸  مرداد ماه تابستان ۱۴۰۳ برگزار گردید .
طبق رسم همیشگی ابتدای جلسه میزبان مسئولین کادر اجرایی در بخش محتوای آفلاین بودیم که با به چالش کشیدن منتخبین با موضوع پادکست عزت نفس صبح پر هیجانی رو برایشان رقم زدند.

سرکار خانم تیموری با معرفی مهمان ویژه جلسه امروز صحبت خود را آغاز کردند. چهارمین جلسه فرهنگستان با موضوع کارگاه تیم سازی و آشنایی با مفاهیم پایه رشد کار تیمی و حل تعارضات با تدریس جناب آقای مهدی رضایی اردانی آغاز گردید .

تیم سازی و حل تعارضات

ایشان صحبت خود را با تعریف کلمات سازمان، تیم و گروه شروع کردند و اشاره کردند که در زندگی روزمره ممکن است این کلمات به عنوان مترادف در جملات استفاده شوند اما در دنیای بیزنس و کسب و کار این کلمات مفاهیم بسیار گسترده دارند که تفاوت های زیادی نیز بین‌شان وجود دارد.

دیدگاه های ذهنی منتخبین از همان ابتدا شکسته شد و متوجه شدند دلایلی که ممکن است در گذشته با هم تیمی های خود به تعارض و مشکل برخورده باشند به علت رفتار متعارض و مخرب در تیم بوجود آمده است و نحوه چگونگی کنترل آنها متفاوت بوده .

ایشان به تعریف دقیق تیم پرداختند و گفتند: ” تیم متشکل از افرادی است که با اهداف مشترک و دیدگاه مشترک در مسیر تعریف شده با تعهد به یکدیگر مسیر خود را طی می کنند .در تیم باید اهداف تیم و مشترک بین اعضا بالاتر از اهداف شخصی باشد زیرا اگر این تفاوت وجود نداشته باشد فرقی با گروه بوجود نمی آید”

شکل گیری ارتباطات کمک به رشد تیم می کند که به عنوان یکی از مهمترین موضوعات رایج در این موضوع عنوان می شود. هر چه قدر ارتباطات با هم تیمی ها خالصانه تر ،شفاف تر باشد با تعاراضات کمتری دست و پنجه نرم میکنند و  این مسیر را با موفقیت طی میکنند.

رهبر مهم ترین عنصر در تیم 

آقای اردانی به توضیح رهبر پرداختند وبه تفاوت های بین مدیر و رهبر تیم اشاره کردند و گفتند: رهبر کسی است که بر بقیه افراد تیم نفوذ اجتماعی دارد و باعث می شود اعضا همواره بیشتر تلاش کند و در این مسیر از رشد غافل نشوند.
از مهم ترین ویژگی های یک رهبر حل یکی از بزرگترین و پر چالش ترین موضوعات در این زمینه است که آن حل تعارضات و مشکلات است .برخلاف و علارغم رفتار سازمان ها رهبر تیم باید بتواند از بوجود آمدن رفتار های مخرب با اقدام مناسب از گسترش آن جلوگیری و پیشگیری کند.

 

مسیر گلادیاتور و پیشرفت شغلی

 

در بخش دوم برنامه، حضور محترم جناب آقای علیرضا پورعلی را در جمع منتخبین داشتیم. جناب آقای پور علی  و با مبحث مسیر گلادیاتوری در جمع منتخبین حضور پیدا کردند.
ایشان که منتور مسیر شغلی هستن با پرسیدن یک سوال مسیر صحبت های خود را آغاز کردند و گفتند : “می خواهید در آینده چیکار کنید ؟”

چالش های انتخاب مسیر شغلی ،قطعیت و عدم قطعیت در مسیر شغلی اولین صحبت آقای پورعلی بود.از مهمترین نکات صحبت های ایشان می توان به طبیعی بودن سرگردانی و ندانستن مسیر شغلی شفاف اشاره کرد چرا که انسان به همین علت آفریده شده تا امتحان کند و  شکست بخورد تا مسیر خود را پیدا کند.
یادگیری فعال یکی از سرنخ های کلیدی صحبت های آقای پور علی بوده که در آن اشاره می کنند تا زمانی که یادگیری هایمان را تبدیل به رفتار، و رفتارمان را تبدیل به گفتار نکردیم، آموزشاتمان بیهوده شمرده می شوند.

ایشان با اشاره به داشتن دانش های جانبی در برابر عمیق شدن در حوزه کاری خود اشاره کردند و گفتن : “ابتدا باید در مهارتی عمیق بشویم و علاوه بر آن به یادگیری مهارت های نرم بپردازیم و در طول بازه زمانی نوجوانی باید تلاش کنیم تا آمادگی لازم را برای پذیرش اتفاقات مثبت و خوب داشته باشیم در زمینه کاری خود داشته باشیم .” همچنین با اشاره به نکات مهم در تیم سازی و ایده های مختلف در سه روز استارتاپ ویکند تلاش کردند تا سوالات را در این زمینه پاسخ بدن تا منتخبین با آمادگی کامل در استارتاپ ویکند تجربه موفقی را برای خود رقم بزنند .

انتهای برنامه خانم تیموری با معرفی فضای کارخانه نوآوری و پتانسیل های بالای آن برای منتخبین توضیح دادند که به عنوان یکی از مهم ترین نقاط رشد تکنولوژی و نوآوری در مشهد شناخته می شود و پذیرای استارتاپ های  نوپا در این زمینه است .