Picture of نویسنده

نویسنده

سارا اسماعیلی

گزارش هفتمین جلسه آموزشی پنجمین بوتکمپ فرهنگستان نوآوری نوجوانان

آخرین جاسه آموزشی بوتکمپ فرهنگستان نوآوری در پنجمین روزشهریور ماه تابستان ۱۴۰۳ در کارخانه نوآوری مشهد برگزار گردید.
ابتدای جلسه با بررسی اولین اپیزود پادکست  اختصاصی فرهنگستان نواوری با تولید تیم زی کست (پادکست نسل زد) توسط اعضای کادر اجرایی تولید محتوا و رسانه بررسی شد.

گپ و گفت و انتقال تجربه

مهمان ویژه این جلسه جناب آقای مهندس سعید بامشکی مدیر عامل شرکت ایمن روان‌ساز صنعت زیرول بودند که افتخار حضور را در جلسه گپ و گفتگو با منتخبین و انتقال تجربه را دادند.
ایشان با اشاره به اهمیت بالای رویاپردازی در زندگی و کمک به رشد در اینده برایمان صحبت کردند و گفتند :” رویا پردازی تنها رویا نیست، رویا پردازی شروع زندگی جدیدی است که می توانیم در دنیای ذهنمان آن را شروع و در دنیای واقعی پیاده سازی کنیم.
مهم ترین اصل در زندگی این است که همیشه در هر موقعیتی، خود واقعی مان باشیم و هیچ گاه بابت شرایط از انتخابات خود پایین نیاییم.
ایشان از دغدغه خودشان درباره ی موضوع پر حاشیه “مهاجرت کردن” برای منتخبین گفتند و نکات ارزشمندی را برای انتخاب مسیر بیان کردند.
منتخبین از علاقه شخصی خودشان برای ورود به بازار کار تجارت و صادرات گفتند از تجربیات ارزشمند آقای بامشکی در این مسیر بهره بردند. آقای بامشکی گفتند :” از مهم ترین نکات در تجارت، داشتن صداقت و عدم پرهیزکاری از پنهان کاری است که همواره از ابتدای مسیر تا انتها باید به آن پایبند باشیم.

خانم تیموری در ادامه برامون از سرگذشت شکل گیری استارتاپ های بزرگ و گام های اولیه کسب و کار ها مثل دیجی کالا، کمدا و تخفیفان برامون صحبت کردند که چطور بیزنس های بزرگ که در حال حاضر به عنوان چرخ های اصلی فضای استارتاپی ایران شناخته می شوند.

ارائه آسانسوری و فرایند استارتاپ ویکند

بخشی از برنامه در خدمت جناب آقای علیرضا عزیز پور سرپرست تیم ارزیابی فرهنگستان نوآوری و مدیر فرایند موسسه آموزشی و شتابدهی رکاد که به عنوان تسهیلگر برنامه به جمع ما پیوستند، بودیم.
ایشان با اشاره به فرایند استارتاپ ویکند در سه روز آینده و چالش های احتمالی برایمان صحبت کردند. آقای عزیز پور به تعریف فرایند استارتاپ ویکند پرداختند و گفتند :” استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی درانتهای هفتهبرگزار میگردد. در این برنامه شرکت کنندگان پرانگیزه ای شامل برنامه‌نویسان ، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریابان و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ هایشان را اجرا کند”. در ادامه صحبت هایشان به توضیحات روز های آینده پرداختند که با چه فرآیندی روبرو هستند تا با آمادگی بیشتر برای روزهای آینده آماده بشوند.

آقای عزیز با اشاره به نحوه ارائه پیج دک به توضیحاتی اعم از ویژگی قابلیت اجرا کردن ایده، داشتن بیزنس مدل موفق اشاره کردند
پس از توضیحات اولیه ارائه آسانسوری، منتخبین دارای ایده در زمان 60 ثانیه (یک دقیقه) ایده های خود را برای دوستانشان مطرح کردند تا در نهایت بتوانند تیم خود را تشکیل بدهند و روی ایده های خود کار کنند.
بعد از این مرحله نوبت به جمع آوری رای برای تشکیل تیم اتفاق افتاد که در نهایت منتخبین به 10 تیم تقسیم بندی شدند تا در فرایند استارتاپ ویکند کنار یکدیگر باشند.

تیم سازی و حل مسئله

آخرین مهمان برنامه، جناب آقای جمیل نیک اندیش مشاور و توسعه دهنده کسب و کار و عضو تیم علمی و طراحی فرهنگستان نوآوری با موضوع حل مسئله کنارمان حضور پیدا کردند و به بررسی چالش های تیم سازی در مسیر استارتاپ ویکند پرداختند.
از مهم ترین و جذاب ترین بخش های جلسه هفتم، بررسی اولین اپیزود پادکست اختصاصی فرهنگستان بود که توسط آقای نیک اندیش به آن پرداخته شد.
منتخبین عزیز مضن ابراز علاقه نسبت به انتشار اولین اپیزود بازخورد و فیدبک های خود را با ایشان در میان گذاشتند تا به بهبود اصلاح این مسیر کمک کنند.
آخرین جلسه آموزشی پنجمین بوتکمپ فرهنگستان نوآوری با عکس دست جمعی به پایان رسید و منتخبین آمادگی لازم را جهت شروع 54 ساعت رویداد استارتاپ ویکند را دارند تا رقابتی هیجان انگیز را کنار یکدیگر شروع کنند .